И зпълнителният директор на Mercedes-Benz Ола Калениус се обяви против планираната забрана на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европейския съюз от 2035 г., дадено за вестник Handelsblatt, съобщава агенция БТА.
Той е поредният голям в автомобилната индустрия, който изказва открито това мнение, тъй като тази година предстои преразглеждане от ЕС на темата.
Според Калениус, ако след 2035 г. не бъде разрешена регистрацията на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, европейският автомобилен пазар е застрашен от срив. Той прогнозира повишено търсене на такива автомобили малко преди влизането на забраната в сила, което по думите му "няма да допринесе за опазването на климата".
Калениус, който е и президент на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), призова политиците да не определят конкретна крайна дата за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене. Вместо това той препоръча стимулиране на електромобилите чрез по-ниски цени на електроенергията на зарядните станции и чрез данъчни облекчения.
Калениус предупреди, че „не трябва да забравяме за икономиката си", в противен случай Европа рискува да загуби икономическата мощ на своята автомобилна индустрия.
Той допълни, че секторът вече е подложен на натиск заради високите мита на САЩ и слабото търсене. "Нашата индустрия преживява едновременно проливни дъждове, градушки, бури и сняг. Производството на автомобили е труден бизнес, сега повече от всякога", коментира топ мениджърът.
Три са основните причини за това: американските мита и опита на САЩ да предефинират световния търговски ред, който е в сила от десетилетия; интензивната "дарвинова" конкуренция от Китай, където над 100 производители на автомобили се борят за пазарен дял; преминаването към електрическа мобилност отнема повече време от очакваното.
През втората половина на годината предстои преразглеждане на регламентите на ЕС за защита на климата в автомобилната индустрия. Браншът настоява за ново облекчаване на изискванията, след като крайният срок за постигане на по-строгите лимити за емисиите на въглероден диоксид вече беше удължен.
Европейската комисия засега не възнамерява да отстъпва от планираната забрана.
"Трябва да направим проверка на реалността. В противен случай ще се ударим в стената с пълна газ", предупреди Калениус.